Full aktivitet

För tillfället byggs det kojor på förskolan till höger och vänster. Barnen funderar och konstruerar efter bästa förmåga. Ibland får man bygga ut kojan om många vill få plats. Det gäller att komma överens om vad som ska göras och hur det ska se ut. Det kan vara många viljor, ibland blir någon ledsen och då får de lyssna på varandra och försöka komma överrens så gott det går. Det är viktigt att kunna tala om varför man är ledsen och det är lika viktigt att förstå att någon kan bli ledsen.

Att bygga tillsammans är en bra samarbetsövning. Kommunikationen sätts på stora prov, för det gäller att kunna tala om hur man vill att det ska se ut, vill man att den ska vara stor, hög, liten?

I dockrumsleken sker en annan sorts lek, där intar barnen nya roller, de blir allt från poliser och brandmän, till mammor eller pappor. Fantasin får flöda fritt, barnen kommunicerar med varandra och utbyter tankar och idéer som gör att leken utvecklas. Aktiva pedagoger ser till att stötta barnen, och hjälpa till att utforma miljö och material för att leken ska ta fart och stimulera på bästa sätt.

Att sitta tillsammans och pussla eller spela spel är också ett viktigt inslag i vardagen. Vi kommunicerar och fokuserar på en uppgift som ibland kan vara lite knepig, men sitter man ner tillsammans så löser det sig oftast och det känns bra att kunna hjälpas åt.

IMG_8880 IMG_8881

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *