Matematik i vardagen!

image

Vårt temaarbete fortsätter och har vid detta tillfälle ”kombinerats” med ett matte-projekt.

Till detta skapande var barnens uppgift att skapa sig en egen giraff, Giraffen Affen.

Vi tittade på hur en giraff ser ut, formen på huvudet, kroppen, halsen, vilket antal olika kroppsdelar den har, hur många ben, öron osv, vi kollade också på storleken på de olika kroppsdelarna. Att få förståelse för olika former, material, struktur, stort och smått är ett grundläggande moment i det fortsatta matematiska tänkandet hos barnen.

Deras första uppdrag var att gå ut på gården och plocka ihop det materialet de själva ville skapa sin giraff av. Oturligt nog (tyckte pedagogen) hade det lagt sig ett tjockt täcke med löv över pinnarna, kottarna, stenarna och annat material som kunde tänkas användas till skapandet, men det hindrade inte barnens kreativitet. Med stor entusiasm fyllde de snabbt sin små påsar med olika material, mest löv. Dagen efter blev det så dags för en del av barnen att skapa sig en egen Giraff. Nu fick de fundera och designa sin giraff efter egen förmåga och smak.

När skapandet tog fart hördes utryck som,

-den här stora kotten ska vara ett ben,

-den här långa pinnen ska vara svans,

-jag måste ha ett ben till för jag har bara tre

-huvudet ska sitta där uppe på halsen, sen ska svansen sitta där bakom.

Vi pratade om storlek, placering, mängd och tränade oss på att förklara hur vi tänker, vilket behövdes då vi hjälptes åt i skapandet, det var en pedagog som höll i limpistolen och då var det viktigt att det blev lim på rätt ställe, för att giraffen skulle se ut just precis som barnen ville.

image

Att se och höra barnen underas skapande är väldigt intressant. De besitter en stor entusiasm och smittar av varandra i sitt skapande. Barnen ser och lär av varandra, vi pedagoger har en jätteviktigt roll i skapandet, att sätta ord på olika begrepp, att vi tänker på att utmanar barnen och inte hjälper dom för mycket, utan att vi i stället ställer utmanande frågor för att få barnen att tänka och komma på bra lösningar själva. Men vi pedagoger ska givetvis finnas till hands och stötta och vägleda för att inlärningen ska bli så optimal som möjligt.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *