Spiltan mäter

Denna vecka har vi haft lite extra fokus på matematiska frågeställningar.

Vad innebär det att mäta? Hur långt är olika saker? Vilken är längst tror du? Ja frågorna blir oändligt många, och viktiga att fundera på.

Vi har kollat hur hög en stapel blev med fem små respektive fem stora duploklossar, vi har kollat hur långt det blev om man la ut samma antal duploklossar på rad. Varför skiljer det?

Vi funderade på om det fanns något vi kunde mäta med hjälp av klossar? Ja våra fötter gå väl att mäta!!?? Sagt och gjort. Kul att se engagemanget. image image

Vi har även varit i skogen där barnen fick i uppdrag att hitta pinnar som var lika långa som deras fötter.

Väl tillbaka på förskolan jämförde vi de olika pinnarna med barnens fötter.

Barnens fot mättes även med en bit plastband som vi sedan tog med oss runt på förskolan för att mäta och se om det fanns saker som var lika långa som bandet.

Vi hittade mycket!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *